Livet... Som kundinformatör på jobbet, fritiden fylls som Polis volontär och som hobbyfotograf. Men bäst av allt gillar jag att resa, allra helst en lyxkryssning blandat med roliga äventyr, men det ska inte kosta en förmögenhet. Så många timmar går åt till att hitta billiga resor men ändå har allt dedär jag önskar... Kolla gärna mina tipps på bloggen!

torsdag 22 december 2011

Reseberättelse från USA december 2011 del 1

Flygplanet som skulle ta mig till Miami
Äntligen var det dags! Jag hade bokat en helt enorm semester. Efter julfest med jobbet i Hässleholm åkte jag via HH till Kastrup. Flyget tog mig till London Heathrow för byte till American Airlines till Miami. Maten ombord var god, kycklingfilé passar alltid fint.

10 eländiga timmar senare kom jag till Miami! OMG! Men då började nästa dryga procedur. 2 timmar i kö till passkontrollen! Flyg aldrig till Miami en lördag eftermiddag. Desto längre jag stod där desto mer längtade jag till stranden, men förstod att det skulle  blir mörkt innan jag kom till hotellet! Alla funderingar kring kollektivtrafik till hotellet struntade jag i, nu ville jag bara till hotellet för en skön dusch. Tog första bästa taxi på flygplatsen som kördes av en reggae kille som verkade halft påverkad och inte visste var mitt hotell låg. Så sa åt honom att köra till Miami South Beach så hittar vi nog. Så lyckades vi hitta till hotellet tack vare mig, och jag hade aldrig varit i Miami... Efter en underbar dusch blev det ut och uppleva Miami.

En lördag kväll i Miami, häftiga bilar med neonljus, och många människor som ville festa hela natten. Tog dessutom sväng in på Lincoln Road Mall. En lång gågata med butiker och restauranger, får absolut inte missas när man är i Miami. Efter restaurangbesöket blev det dock dags för sängen.

Ocean drive


Lincoln road mall

Nästa morgon vaknade jag upp med underbart solsken och 26 grader varmt. Såklart blev det stranden!

Julpynt


Hotellet som ligger på Ocean drive intill stranden




Miami Beach
Helt underbart att njuta en dag här, men det bästa var nog att bada. Varmt vatten och stora vågor som drar med dig flera meter bort. Fruktansvärt roligt! Bilderna är tagna på morgonen när det inte är så många ute än. Jag är en av dem som går upp tidigt för att se allt före alla andra. Men även framåt eftermiddagen var det lite människor. Ganska skönt och inte ha överfulla stränder. Men det beror nog på att det är december och strax innan jul.


Miami Beach

Miami Beach

Miami Beach

Gay Beach

Miami Beach

Långa promenader blev de

Efter en liten regnskur så kom solen igen



Lincoln Road mall
Här finns shopping, men inte en enda affär som har skor i min storlek. Var väldigt störigt då jag var i behov av finskor till min kostym för kryssningen. Men annars kunde du hitta allt här Apple Store, klädesbutiker och butiker med allt möjligt.


Ocean Drive
Jag hade väl lite små skurar och vindar där men det gick över snabbt och solen kom tillbaka, det kändes aldrig som kallt men regnet var väl inte så roligt.


Gay Beach

Dags att åka till Miami City
Efter två nätter på hotellet blev det dags att åka in till Miami, jag ville köpa nya fin skor och hittade på nätet en affär i norra Miami som säljer skor i min storlek. Så nu var det dags att testa kollektivtrafiken i Miami. Från South beach köpte jag en biljett för den bussen för 1 dollar på bussen. Utan att veta var man är så ska man lyckas dra i sladden för att trycka stopp. Men jag lyckades hoppa av rätt. Sen gick jag in och köpte ett 24 timmars kort istället i en automat på tågstationen. Sen blev de nästa buss vidare, 1,5 h senare var jag äntligen framme och tog sedan bussen tillbaka.

Miami Courthouse

På bussen till norra Miami

På vägen tillbaka lyckades jag dra rätt för att komma av bussen intill Amerikan Airlines Arena som ligger intill hamnen i Miami. Här ligger skönheten Majesty of the seas som jag ska embakera.

Majesty of the Seas

Majesty of the Seas

Miami

Miami

Miami
Fortsättning kommer i del 2 då det är dags för kryssningen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar